Refleksi Kisah Nabi Musa: Ketika Kita Tidak Punya Apa-apa Lagi (Madyan)

Hafizul Faiz / July 5, 2017, 00:07:52 am

 

 

 

Ketika Musa sampai di Madyan setelah lapan hari berjalan kaki, tidak berkasut dan langsung tidak membawa bekalan makanan hingga dikatakan terpaksa makan daun-daun di jalanan, Musa berehat di bawah sepohon pokok. Dari kejauhan Musa melihat dua orang gadis sedang menahan kambing-kambing mereka supaya tidak mendekati telaga kerana ramai lelaki yang sedang berkerumun. Di situ hanya terlihat dua orang sahaja perempuan, selebihnya lelaki.

 

Taurat mencatatkan dua anak gadis itu ialah Zipora dan Lea. Ayah mereka bukan Nabi Syuaib kerana Nabi Syuaib hidup di zaman lain. Cuma namanya kebetulan sama dengan nama Nabi Syuaib. Situasi ini menggambarkan bahawa perempuan ditindas. Lelaki yang kuat sahaja mendahului untuk mengambil air dan memberi minuman kepada ternakan. Menariknya, kenapa Allah menceritakan perihal babak ini di dalam al-Quran? Apa kaitannya dengan umat akhir zaman iaitu kita?

 

Ini antara sebab kenapa saya mengatakan sebenarnya Islam mengangkat feminisme. Cuma feminisme yang Islam angkat ialah feminisme yang awal, yang tidak diseleweng dan ditambah-tambah. Hak kesamarataan lelaki dan perempuan Islam iktiraf itu. Islam mengangkat feminisme bertujuan keadilan. Bukan melebihkan mana-mana. Wacana keadilan ini menjadi prinsip agama. Ketika lelaki-lelaki ini mendahului, atas dasar mereka lebih kuat, itu sudah menyanggahi keadilan. Bukan soal siapa kuat dan lemah sepatutnya, tetapi “first come first serve”-lah.

 

Lihat istilah yang Allah gunakan iaitu تذودان yang bermaksud “sedang menahan” kambing-kambing mereka. Bererti kambing-kambing itu pasti sedang tidak sabar mahu minum. Bererti kambing-kambing ini sudah lama menahan dahaga. Bererti juga, sudah lamalah dua gadis ini menunggu giliran mereka yang sering dipotong oleh lelaki-lelaki atas justifikasi “kami lelaki”. Inilah  yang menyanggah keadilan. Namun, belum tentu kerana Musa tidak tahu perihal sebenar.

 

Musa bertanya, ما خطبكما “kenapa kamu berdua?”. Kenapa Musa bertanya? Meskipun sudah jelas di depan matanya dua orang gadis ini dianiaya, penjelasan tetap penjelasan. Mesti tahu apa yang terjadi di sebaliknya. Walaupun kita melihat orang sedang memperjuangkan hak, kita mesti tahu apa yang terjadi sampai begitu semangat mereka. Jangan membabi buta mengikut mereka atas nama “perjuangan hak asasi manusia”. Begitu juga dengan mana-mana organisasi yang katanya memperjuangkan hak. Perlu diperhalusi dan dijelaskan, hak apa dan apakah situasi sebenarnya. Cari sebab yang relevan dan dengan sebab itu kita bergantung.

 

Selepas itu, mari kita lihat apa penjelasan dua gadis ini dan kenapa Allah merakamnya? Mereka berkata, “kami tidak akan memberi minum kambing-kambing kami sehingga pengembala-pengembala itu membawa balik binatang ternakan mereka”, dan surprisingly, mereka menyambung, “dan bapa kami seorang yang sudah terlalu tua.” Allah menggunakan perkataan حتى yang bermaksud “sehingga”. Perkataan ini digunakan untuk menunjukkan tempohnya agak lama. Bererti memang selalunya mereka kena menunggu lama untuk sampai giliran mereka. Ia dikuatkan lagi dengan hukum tajwid dua rakaat panjang jika dibaca pada perkataan ini.

 

Kemudian, timbul pula persoalan, kenapa mereka terus menjawab soalan yang tidak ditanya Musa? Musa tidak tanya bagaimana ayah kalian berdua? Tetapi mereka memberitahu juga. Ini kerana mereka sudah agak, pasti tertimbul di kepala Musa juga kenapa perempuan yang mesti menternak, ia sungguh janggal. Hal ini memberitahu tentang kedudukan perempuan di zaman itu. Perempuan tidak berkarier dengan kerja-kerja berat pada zaman itu lagi. Melainkan ada sebab seperti tiada anak lelaki atau ayah yang sudah tua dan tidak larat berkerja. Itupun amatlah jarang. Sebab itu mereka terus memberitahu, “ayah kami sudah terlalu tua”.  Bertambah yakinlah Musa untuk membantu mereka. Justifikasi mereka sangat jelas. Pertama, mereka dianiaya dan dinafikan hak kerana mereka perempuan yang dikatakan “lemah”. Kedua, mereka diantara rakyat marhaen yang perlu menyara ayah yang tua dan uzur.

 

Saya yakin, sebenarnya mereka tidak lemah seperti dakwaan lelaki-lelaki itu. Jika mereka lemah, kenapa mereka boleh mengembala kambing? Saya tiada pengalaman mengembala kambing tetapi yang pasti, mengembala kambing bukan sesenang menulis catitan ini. Bermakna, persepsi pada perempuan sebagai “insan lemah” bukan hanya wujud pada zaman jahiliyyah dan zaman Nabi Muhammad SAW, tetapi ia warisan turun-temurun. Pada waktu itu sudah ada persepsi sebegini. Yang paling menarik, insan yang memperjuangkan hak keadilan bagi perempuan sudah ada pada zaman abad ke-12 Sebelum Masihi lagi.

 

Ya, bila bercerita tentang babak selepas ini, inilah yang paling menyedihkan bagi saya. Seorang lelaki yang berjalan selama lapan hari, tidak berkasut dan sedang dalam lapar dan dahaga tidak terkira masih memilih untuk membantu insan teraniaya, dan insan itu ialah perempuan pula. Tanpa menunggu lama, Musa terus membantu mereka. Perkataan فسقى menarik jika dikupas. Huruf “fa” bererti “maka” dan ia digunakan sebagai penerusan tanpa ragu-ragu. Bererti, Musa tidak tunggu lama sebaliknya terus menolong mereka. Kemudian Allah menggunakan perkataan ثم yang bererti “kemudian” dan perkataan ini digunakan untuk menunjukkan prosesnya lama. Bererti, bukan sekejap Musa membantu mereka. Musa memberi minuman kepada kambing-kambing mereka dalam tempoh yang agak lama. Bukan tolong lepas tangan. Tapi tolong sungguh-sungguh. Sehinggalah kambing-kambing itu kenyang.

 

Musa kembali ke tempat berteduh tadi. Lambat-lambat berjalan. Sebab itu perkataan تولّى dibaca dengan enam (atau lapan) harakat. Untuk menunjukkan betapa lemah longlainya Musa berjalan kembali ke tempat berteduh tadi. Tiada sedikitpun tenaga yang berbaki. Semuanya sudah habis digunakan. Ketika ini Musa berdoa, dengan sebuah doa yang sungguh bermakna, yang bermaksud, “Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku sangat berhajat kepada sebarang rezeki pemberian kebaikan (pertolongan) yang Engkau berikan kepadaku”. (Al-Qasas:24)

 

Musa memanggil Tuhan bukan dengan “Ya Allah”, tetapi “Rabbi” yang bermaksud pemelihara. Kerana Musa yakin, Allah akan memeliharanya dan telah memeliharanya sampai setakat ini. “Sesungguhnya aku” bermaksud sekarang Musa mahu bercakap tentang dirinya sahaja. Letih lelahnya dirinya. Musa meminta supaya Tuhan tumpu hanya kepada dirinya sahaja. Apa yang Musa minta cuma satu, turunkanlah apa-apa sahaja kebaikan untuk dirinya yang fakir (memerlukan). Lihat uslub doa ini, perkataan “faqir” berada di hujung doa. Musa tak berkata, “sesungguhnya aku ini fakir berilah aku apa-apa kebaikan” sebaliknya Musa berkata, “berikanlah kebaikan kerana aku fakir”. Musa dahulukan “tujuan” iaitu “sebarang kebaikan” (kalimah “khair”) barulah Musa mengadu. Ini menunjukkan sikap Musa bukan jenis meminta-minta dan merayu-rayu (meskipun boleh meminta-minta dengan Tuhan). Kita sering kata, “aku tak larat, tolonglah”. Kita tunjukkan kelemahan diri, baru minta. Berbeza dengan kita berkata, “Tolong, aku tak larat”. Kita utamakan pertolongan, dan “tak larat” sebagai unsur sokongan. Itulah Musa. Minta Allah tolong turunkan satu sahaja kebaikan, ia sudah cukup. Kerana hanya pada waktu ini Musa menggelarkan dirinya “fakir” iaitu yang memerlukan.

 

Sebelum ini jika diikutkan memang Musa “fakir”. Berjalan tanpa kasut. Makan sahaja apa yang ada. Dikejar lagi. Ditindas kerana lahir sebagai orang Bani Israel lagi. Suhu yang agak panas ketika berjalan. Itu sudah tentu ciri-ciri seorang yang memerlukan (fakir). Tetapi selagi kudrat ada, selagi itu Musa berusaha. Sehinggalah kudrat tiada, yang ada hanyalah sekujur tubuh yang lemah, ketika itu barulah Musa menggelar dirinya “fakir”.

 

Entahlah. Geleng kepala saya memikirkannya. Takjub. Mengujakan. Terima kasih Musa. Terima kasih kerana memberikan doa ini untukku, untuk kita.

 

Hafizul Faiz
3 Ogos 2015
Ibrah Musa 6: Ketika Kita Tidak Punya Apa-apa Lagi