Perkongsian Pengalaman: “Ustazah, adakah ‘air wadi’ dan ‘keputihan’ itu najis dan membatalkan wudhu’?”

NorNur / May 3, 2018, 00:05:28 am

Untuk menjawab persoalan di atas, saya terlebih dahulu suka mengajak pelajar-pelajar kelas Fiqh Wanita untuk melihatnya daripada perspektif Sains Perubatan. Daripada manakah datangnya ‘air wadi’ dan juga ‘keputihan’? Apakah kelenjar atau organ yang menghasikannya?

 

‘Air Wadi’

Pertama, mari kita kenal pasti, apakah yang dimaksudkan oleh ‘air wadi’?. Para ‘ulama’ menamakan ‘air wadi’ bagi lendir yang keluar ketika kencing. Sains membuktikan bahawa kelenjar Bartholin berfungsi untuk mengekalkan kelembapan faraj dan melindungi faraj. Setiap kali seorang wanita kencing, air kencingnya akan melalui kawasan faraj disebabkan lubang kencing yang berada di atas lubang faraj. Kelenjar Bartholin akan menghasilkan lendir yang melindungi faraj dan mengelakkan kuman air kencing menjangkiti faraj. Lendir inilah yang dinamakan oleh para ‘ulama’ sebagai ‘air wadi’.

(Pernah nampak gambar ini? Saya juga meletakkan gambar yang sama dalam penulisan saya yang lepas berkenaan air mani wanita. Gambar yang diambil daripada fb Prof. Imelda)

Urethra ialah lubang kencing yang terletak di atas lubang faraj. Kelenjar Bartholin selain berfungsi mengeluarkan air mazi ketika ransangan syahwat, ia juga mengeluarkan lendir ketika wanita kencing bagi melindungi faraj daripada kuman. Oleh itu, apabila wanita membasuh kencingnya, dia akan mendapati terdapat juga lendir di sekitar kawasan faraj.

“Jadi, air wadi ni najis dan membatalkan wudhu’lah kan ustazah?”

Ya, disebabkan ‘air wadi’ keluar bersama air kencing yang najis dan membatalkan wudhu’, maka secara automatik, ia menjadi najis kerana terkena air kencing.

Namun, ada juga ‘ulama’ yang mengatakan ‘air wadi’ juga selain istilah bagi lendir yang keluar ketika kencing, ia juga istilah bagi lendir yang keluar ketika penat atau mengangkat barang yang berat. Maka, ustazah cenderung kepada pendapat ‘ulama’ yang mengatakan bahawa ‘air wadi’ (yang dianggap oleh sebahagian ‘ulama’ silam turut keluar ketika penat dan angkat barang yang berat), tidak najis dan tidak membatalkan wudhu’ apabila tidak terkena air kencing dan tidak pula keluar ketika kencing.

Secara semulajadinya, kelenjar Bartholin memang akan menghasilkan lendir bagi melindungi faraj ketika berjalan, angkat barang berat dan sebagainya. Banyak atau tidak lendir yang dikeluarkan bergantung kepada individu dan keadaannya. Sebagai contoh yang mudah, kelenjar peluh akan mengeluarkan peluh. Banyak atau tidak peluh yang dikeluarkan berbeza bagi setiap individu dan keadaannya (panas atau sejuk).

Apabila lendir yang dihasilkan oleh kelenjar Bartholin ini tidak terkena air kencing, maka ia tidak najis. Keluarnya juga tidak dianggap membatalkan wudhu’ kerana lendir tersebut tidak keluar melalui lubang kencing mahupun lubang faraj. Ia keluar daripada kelenjar Bartholin yang berada di tepi faraj.

“Macam mana ye ustazah, kadang-kadang masa kencing tu macam banyak sangat lendirnya. Masa basuh tu nak kena korek keluar ke ustazah semua lendir sampai bersih?”

Kalau lendir itu banyak dan berada di dalam lubang faraj, maka itu mungkin lendir ‘keputihan’ yang bercampur dengan lendir ‘air wadi’ daripada kelenjar Bartholin. Maka, tidak perlu dikorek keluar. Ini juga nasihat yang diberikan oleh para doktor.

Perbuatan mengorek faraj dengan jari untuk membersihkan lendir yang ada akan mendedahkan faraj kepada jangkitan kuman. Begitu juga, jika seorang wanita ingin memastikan sama ada dia sudah suci daripada haid, cukup sekadar dengan meletakkan kapas atau tisu di bahagian luar faraj tanpa perlu mengorek ke bahagian dalam faraj. Malah, penggunaan pencuci faraj hanya untuk bahagian luar sahaja dan tidak sepatutnya dimasukkan ke dalam faraj.

Ini kerana mencuci bahagian dalam faraj akan mengakibatkan kemusnahan flora semulajadi ‘acidophilus’ yang bertindak sebagai pelindung faraj. Ini berlaku apabila flora tersebut dijangkiti kuman lalu musnah. Akhirnya, kawalan tahap asid dalam faraj terganggu  dan kuman perosak akan mengganas.

“Habis tu kalau lendir tu ada lagi walaupun dah basuh kencing, macam mana ustazah? Tak najis ke lendir ‘keputihan’ tu?”

 

Keputihan

                Keputihan ialah istilah yang biasa kita guna untuk menggambarkan lendir jernih bercampur putih yang yang keluar daripada lubang faraj. Sebelum menjawab soalan di atas, ada lagi satu soalan yang sering ditanya:

“Normalkah ustazah keluar lendir keputihan ni? Tapi memang tiada ransangan seksual apa pun. Masa belajar, masa dalam kelas contohnya, bangun daripada duduk rasa macam basah. Kadang-kadang sikit je, kadang-kadang tu banyak.”

Ya, normal. Menurut Prof. Emeritus Mohd. Ismail Tambi wanita secara normalnya akan mengeluarkan antara 20-120 gram cecair daripada faraj pada satu-satu waktu dalam pusingan haid. Waktu yang banyak berlaku keputihan ialah beberapa hari sebelum ovum keluar (proses ovulasi) dan beberapa hari sebelum haid keluar (apabila ovum tidak disenyawakan).

Cecair dan lendir keputihan yang keluar sebelum ovulasi ini berwarna cerah, bertali-tali dan kemudiannya bertambah dengan cecair lebih lembap berwarna putih. Cecair yang keluar sebelum haid pula lebih pekat dan kekuningan akibat tidak balas hormon ‘progesterone’ yang meningkat lalu menyebabkan ‘mukosa’ atau lendir faraj berubah.

Bau berubah-ubah dan apabila terkena atau bercampur peluh ia akan berbau masam. Andainya terdapat jangkitan (jangkitan biasa ialah jangkitan kulat yis dan kadang-kadang daripada jangkitan bakteria lubang najis) jangkitan ini akan menyebabkan bau keputihan itu berbau busuk seperti najis dan menyebabkan kegatalan di sekitar faraj.

Keradangan faraj juga boleh mengakibatkan pengeluaran lendir keputihan yang banyak seperti alahan kepada bahan pencuci faraj, kosmetik seperti minyak wangi, sesetengah ‘pad’ atau ‘patiliner’ dan pakaian dalam yang ketat dan sintetik.

Berbalik kepada soalan “Habis tu kalau lendir tu ada lagi walaupun dah basuh kencing, macam mana ustazah? Tak najis ke lendir ‘keputihan’ tu?”, saya cenderung kepada pendapat para ‘Ulama’ yang mengatakan bahawa, tidak mengapa kerana ia tidak najis. Malah, keluarnya keputihan semata-mata tidak membatalkan wudhu’ (jika keputihan keluar bersama air kencing, maka wudhu’ tetap batal kerana kencing).

Pendapat ini berasaskan kepada banyak dalil. Dr. Ruqayyah binti Muhammad al-Muharib, pensyarah Universiti Ummu al-Qura, Mekah al-Mukarramah ada menulis sebuah buku yang disebarkan secara percuma dengan dana daripada Mu’assasah Sulaiman al-Rajihi.

Dr. Ruqayyah membawakan perbincangan yang panjang lebar bermula dengan perbezaan pandangan ‘ulama’ silam berdasarkan mazhab Hanafi, Maliki, Syafi’i, Hanbali dan juga Zahiri. Lalu diakhiri dengan memberikan pandangan peribadi berdasarkan perbincangan beliau dengan pakar sakit puan. Beliau menyenaraikan lapan dalil utama yang menyokong pendapat bahawa keputihan tidak najis dan tidak juga membatalkan wudhu’.

Antara dalil yang dapat saya kongsikan di sini ialah:

حديث أم عطية: «كنا لا نعد الكدرة والصفرة شيئًا»

Hadith Ummu ‘Atiyyah: “Sesungguhnya kami tidak mengambil kira warna keruh dan kekuningan (yang keluar daripada faraj) sebagai sesuatu apa pun” (Hadith Sahih Riwayat al-Bukhari).

Menurut Dr. Ruqayyah, jika lendir keruh dan kekuningan yang keluar daripada faraj tidak dianggap sebagai sesuatu apa pun -tidak dianggap najis dan tidak pula dianggap membatalkan wudhu’-, maka apatah lagi warna keputihan.

Begitu juga, dalam penerangan hadith ada dinyatakan bahawa warna keruh dan kekuningan yang keluar selepas daripada suci tidak dianggap sebahagian daripada haid. Ini bermakna, ia tidak menyebabkan hadath besar dan tidak juga hadath kecil.

Jika warna keruh dan kekuningan itu menjadi sebab seorang wanita berhadath kecil dan memerlukan wudhu’, maka pastilah akan dijelaskan dalam hadith di atas. Apabila tiada penjelasan, maka hukum asal adalah lendir keputihan kekal suci dan tidak membatalkan wudhu’. WAllahu a’lam.

 

Jadual

Diharapkan jadual di bawah dapat membantu menambahkan lagi kefahaman kita:

 

Persoalan

 

Air Wadi Keputihan
1. Apa maksudnya?

 

Air wadi mempunyai 3 maksud:

i. Majoriti ‘ulama’ mengehadkan maksud ‘air wadi’ kepada lendir yang keluar ketika kencing.

ii. Sebahagian ‘ulama’ pula menambahkan maksud air wadi turut mencakupi lendir yang keluar ketika penat, dan…

iii. Lendir yang keluar ketika angkat barang berat.

 

Lendir keputihan yang keluar daripada lubang faraj.
2. Dari manakah ia terhasil? Kelenjar Bartholin yang berada di tepi faraj.

 

Mukosa faraj dan juga serviks.
3. Apakah warna dan baunya?

 

Jernih seperti air liur.

 

Bau berdasarkan apa yang dimakan oleh individu tersebut.

 

Sebelum ovulasi, ia berwarna jernih dan bertali-tali, kemudian bertambah dan berwarna putih.

Sebelum haid (jika tiada persenyawaan berlaku) warna akan menjadi lebih pekat dan kekuningan akibat tindak balas hormon progesterone.

 

Baunya masam apabila terkena peluh.

Berbau hancing jika terkena air kencing.

Berbau najis apabila terkena jangkitan.

 

3. Normal tak? Ya, normal. Ya, normal. Ia merupakan fisiologikal discaj.

 

Namun, apabila ada jangkitan atau keradangan faraj akibat alahan, keputihan akan meningkat dan mengakibatkan kegatalan. Perlu berjumpa doktor untuk rawatan lanjut.

 

Najis tak? Air wadi adalah najis apabila keluar ketika kencing kerana sudah bercampur dengan air kencing yang najis.

 

Namun, jika ia keluar sebab penat atau angkat barang berat, maka ia tidak najis dengan semata-mata keluar air wadi.

 

Tidak najis kerana ia adalah proses semulajadi dan tiada dalil yang jelas menunjukkan keputihan itu najis.

 

Malah, hadith Ummu ‘Atiyyah menyokong bahawa keputihan tidak najis.

Batal wudhu’ tak? Batal apabila keluar ketika kencing.

 

Tidak batal wudhu’ dengan semata-mata keluar ketika penat atau angkat barang berat.

Tidak batal. Sebagaimana tidak najis berdasarkan hadith Ummu ‘Atiyyah.

 

 

Saling Menghormati

Namun begitu, saya tidak nafikan bahawa ramai juga para ‘ulama’ yang berpendapat bahawa keputihan itu membatalkan wudhu’ kerana ia keluar daripada lubang faraj, walaupun ia suci. Ada juga yang berpendapat keputihan itu najis dan juga membatalkan wudhu’. Maka setiap kali sebelum solat, wanita yang mengalami keputihan perlu membersihkan kawasan najis dan mengambil wudhu’. Saya hormati pandangan-pandangan mereka yang juga disertai dalil-dalil yang kuat.

Apa yang saya tulis di sini, bukanlah pendapat saya sendiri. Tulisan ini sekadar berkongsi pendapat yang menjadi kecenderungan saya. Saya percaya, setiap individu mempunyai kecenderungan berdasarkan siapa gurunya, di mana dia belajar dan buku apa yang dibaca. Pendek kata, kita cenderung memilih pendapat sekadar apa yang kita tahu.

Di sini saya kongsikan pesan guru saya, pilihlah pendapat yang kita rasa yakin untuk beramal dengannya, pendapat yang akan membawa kita lebih dekat dengan Allah, lebih rajin beribadah dan bukan sekadar kerana mengikut nafsu untuk mengambil mudah dalam agama. Ingatlah konsep ‘pendapat saya betul, tetapi sentiasa ada kemungkinan untuk salah’ agar kita tidak sombong dan tidak memandang rendah pandangan ilmuan lain. Malah, sentiasa berlapang dada untuk menerima teguran dan nasihat.

Insya-Allah, saya akan berkongsi pula berkenaan ‘kentut faraj’ dalam perkongsian akan datang. Mohon doa pembaca dan semoga bermanfaat.