Haid dan Sains Perubatan

NorNur / July 9, 2018, 01:07:21 am

“Apa istimewanya wanita?” Saya bertanya.

Pelajar-pelajar perempuan di hadapan saya kelihatan tersenyum-senyum.

“Apa yang Allah hadiahkan pada perempuan, tapi tak pada lelaki?” Saya cuba mencungkil lagi.

“Rahim,” jawab beberapa orang pelajar.

Mungkin kerana saya menggunakan mikrofon dan pembesar suara betul-betul berada di sebelah saya, jawapan tersebut terdengar sangat perlahan di telinga saya. Saya menunjukkan slaid.

“Betul! Rahim jawapannya. Ha, jawapan dah ada pada slaid kan? Besar pula tu.”

Para pelajar ketawa kecil. Mereka terdiri daripada pelajar wanita tingkatan satu hingga lima.

Alhamdulillah! Ini kali pertama saya diberikan peluang oleh sebuah sekolah menengah harian untuk berkongsi berkenaan haid khusus untuk pelajar perempuan sekolah tersebut. Sebagai pendahuluan, saya bercerita dahulu berkenaan rahim anugerah istimewa daripada Tuhan.

“Rahim itu sendiri daripada perkataan bahasa Arab yang bermaksud rahmat dan kasih sayang. Kita baca ‘bismillah’ sebelum memulakan sesuatu. Perasan tak ada nama Allah ar-Rahim kat hujung ‘bismillah’?.”

Saya memandang para pelajar. Mereka terangguk-angguk.

“Bezanya ‘Rahim’ pada bismillah ada huruf ‘ya’. Menunjukkan Yang Maha Pengasih. Harakat belakang jadi panjang. Bismillahirrahmanirrahim,” saya membacanya dengan enam harakat.

 

Beza Solat Jenazah untuk Perempuan

Saya beralih kepada slaid yang seterusnya.

“Siapa di sini pernah solat jenazah?”

Kelihatan hanya beberapa orang mengangkat tangan.

“Perasan tak imam berdiri dekat mana? Dekat kepala ke kat pinggang jenazah?” Saya bertanya kepada salah seorang yang mengangkat tangan.

Dia menggelengkan kepala.

“Perasan tak?” Saya bertanya kepada beberapa yang lain pula. Semua mereka menggelengkan kepala.

‘Ya, tak ya! Makmum perempuan kat belakang, mana nak nampak imam. Lagi-lagi kalau ramai,’ hati saya berbisik.

“Baiklah. Ini ilmu baru untuk anda semua. Solat jenazah untuk lelaki, imam akan berdiri berhampiran kepala jenazah. Namun, bagi jenazah wanita, imam akan berdiri berhampiran pinggang jenazah. Jom, tengok video!”

Saya memainkan video di ‘Youtube’. 14 saat yang cukup untuk menunjukkan kedudukan jenazah di hadapan imam.

 

“Rasa-rasa, kenapa imam berdiri dekat kepala lelaki?” Saya bertanya sebaik sahaja tayangan selesai.

Pelajar-pelajar masih tersenyum. Ada yang menunduk sebaik sahaja bertemu mata dengan saya. Mungkin bimbang saya bertanya kepadanya. Aduhai, teringat perancangan awal saya dan suami yang terbengkalai. Asalnya saya dan suami ingin membeli maruku atau kerepek yang telah dibungkus secara mini untuk dijadikan hadiah kepada pelajar yang menjawab soalan. Sayang pula tidak sempat.

‘Lain kali kena sempatkan juga! Barulah budak-budak semangat nak menjawab.’ Saya berjanji kepada diri sendiri.

“Untuk pengetahuan adik-adik yang dikasihi, antara hikmah kenapa imam berdiri berhampiran kepala jenazah lelaki adalah sebagai pengiktirafan kepada kemuliaan dan kejaiban otak. Kekuatan lelaki sinonim dengan penggunaan logik otak,” saya menjawab sendiri soalan yang dilontarkan.

“Kenapa pula imam berdiri dekat pinggang jenazah wanita?” Saya bertanya lagi sambil tersenyum.

Kedengaran suara bertingkah, beberapa pelajar menjawab. Walaupun tidak jelas ayat yang ingin dikatakan, namun, saya dapat menangkap perkataan ‘rahim’ daripada mereka.

“Ya, betul. Rahim ada di kawasan pinggang. Walaupun wanita sama seperti lelaki mempunyai otak, namun jika otak wanita dibandingkan dengan rahim, rahim lebih istimewa dan unik. Kekuatan wanita sangat sinonim dengan rahim yang banyak berjasa bagi menempatkan khalifah-khalifah kecil sebelum dilahirkan ke dunia. Jadi, sebagai penghormatan terakhir ketika solat jenazah untuk wanita, imam akan berdiri berhampiran rahim.”

 

Analogi Haid

 

Prof. Imelda memberikan satu analogi yang menarik untuk menggambarkan bagaimana proses haid berlaku. Ibarat ‘flush’ yang digunakan setiap hari untuk membersihkan lubang jamban. Rahim kita juga dikurniakan Tuhan sistem pembersihan automatik yang bertindak untuk ‘flush’ sel-sel endometrium yang tidak digunakan daripada rahim. Cuma ‘flush’ ini menggunakan darah, bukan air.

Saya menunjukkan kepada para pelajar jadual penebalan dinding rahim dengan sel-sel endometrium yang semakin meningkat ketika tempoh ovulasi seperti di bawah:

 

“Apabila tiada persenyawaan berlaku, signal akan diberikan kepada rahim untuk ‘flush’ keluar sel-sel endometrium yang lama. Tekanan otot macam tekan span untuk keluarkan air. Masa tu akan rasa sakit senggugut.”

Kedengaran bunyi ‘oh’ panjang daripada para pelajar.

“Nak tengok video tak?” Saya bertanya sambil tersenyum.

“Nak!”

Kuat bunyi jawapan satu dewan. Semangat betul mereka hendak menonton video.

Saya memainkan video oleh MyHEALTH Kementerian Kesihatan Malaysia berkenaan senggugut seperti di bawah:

https://www.youtube.com/watch?v=S15_HKnWVdk

“Kalau senggugut teruk, jumpa doktor ye. Jangan makan atau beli produk yang macam-macam ada sekarang. Bahaya!”

Saya mengingatkan sebaik sahaja tayangan selesai.

“Baik, itu berkenaan haid, sekarang kita nak tahu pula berkenaan istihadah”.

 

Istihadah

                “Istihadah ialah darah penyakit. Berbeza dengan haid sebab haid ialah darah normal yang keluar bersama sel-sel endometrium, sedangkan istihadah ialah darah yang tidak normal. Sebab apa tidak normal? Sebab ia tanda sakit. Mungkin ada penyakit kanser ke, ketumbuhan ke, keputihan berdarah ke..”

Saya berhenti seketika sambil tangan menekan punat-punat di laptop.

“Ha, adik-adik nak tengok video lagi tak?”

“Nak!”

Sekali lagi satu dewan bergema dengan jawapan ‘nak!’

Saya tersenyum lebar.

“Baiklah, video ni berkenaan ‘Endometriosis’ iaitu satu jenis penyakit yang menyebabkan keluarnya darah istihadah.”

Saya menekan butang ‘play’ dan video pun bermula.

https://www.youtube.com/watch?v=8lYe7eXsOpQ

 

Setelah selesai tayangan video, saya menunjukkan slaid yang membezakan antara haid dan istihadah.

 

BEZA HAID ISTIHADAH
Tempoh masa Minimum: 1 hari

Normal 6-7 hari

Maximum: 15 hari

Tidak menentu

Melebihi tempoh maximum haid atau kurang daripada tempoh minimum haid.

Warna, bau dan tekstur Darah pekat kehitaman, merah, perang kecoklatan, kuning, keruh. Cair dan berbeza dengan tekstur darah haid.

Kadang-kadang mungkin sama dan tidak dapat dibezakan.

Jumpa doktor Senggugut teruk Rasa tidak pasti

Saya menerangkan satu-persatu perbezaan di dalam slaid. Kemudian saya mengingatkan mereka supaya bertemu doktor jika ada sebarang keraguan. Ini kerana doktor lebih arif berbanding ustazah dalam membezakan antara haid dan istihadah.

 

Jumpa Doktor, Jangan Takut, Jangan Malu

                Prof. Imelda Balchin ada berkongsi berkenaan “bilakah anda perlu bimbang dan berjumpa dengan doktor untuk pemeriksaan?”

                Slaid berikutnya adalah perkongsian daripada Prof. Imelda sendiri dalam facebook beliau.

 

“1) Jika pendarahan berlaku di antara dua haid, iaitu intermenstrual bleeding.

2) Jika ada perubahan haid anda selepas umur 40 tahun.

3) Jika senggugut yang teruk.

4) Jika haid menjadi tidak regular, sebanyak tiga kali berturut-turut atau lebih, tanpa penggunaan kaedah perancang keluarga.

5) Jika tiada haid melebihi 6 minggu tanpa penggunaan kaedah perancang keluarga dan anda tidak hamil.

6) Jika ada pendarahan haid yang berterusan dan berpanjangan melebihi 2 minggu.

7) Jika pendarahan haid terlalu banyak, yang mengganggu kualiti hidup anda, sebagai contoh memerlukan pertukaran pad setiap satu jam dan ini berterusan lebih dari sehari.

8)Jika anda sudah menopos tetapi ada pendarahan, walaupun hanya sedikit.

9) Jika anda hamil tetapi ada pendarahan, walaupun hanya sedikit.

10) Jika ada keraguan dan anda tidak pasti sama ada perubahan haid anda normal atau tidak.”

“Ini Prof. Imelda sendiri yang pesan ni. Prof. Imelda ni seorang pakar atas pakar sakit puan. Ingat ye adik-adik yang dikasihi sekalian. Jumpa doktor, jangan takut, jangan malu. Jauhi dengan sejauh-jauhnya segala produk yang katanya boleh hilangkan senggugut lah, hilangkan keputihan lah, hilangkan istihadah lah. Pesan pada mak, kakak, adik, mak cik, nenek semua.”

Ketawa mereka pecah seketika. Saya pula hanya tersenyum lebar. Pendek kata, saya sangat berharap agar mereka semua berjumpa doktor jika ada apa-apa masalah berkaitan kesihatan. Sekali lagi, pesanan Prof. Imelda dikongsikan:

žJika anda bimbang, sila berjumpa doktor untuk penilaian kesihatan dan pemeriksaan. Jangan beli ubat hormon atau produk untuk merawat diri sendiri.

žJika perlu, doktor akan membuat keputusan untuk membuat ultrasound untuk mengkaji dinding rahim dan ovari anda.

žJika perlu, doktor akan membuat analisa hormon dengan ujian darah.
Doktor juga akan membuat Pap smear dan memeriksa sama ada terdapat jangkitan penyakit yang boleh dirawat.

žRawatan untuk setiap masalah yang ditemui adalah berlainan. Sebab inilah pemeriksaan perlu dibuat terlebih dahulu untuk mengenalpasti apakah penyakitnya supaya boleh membuat keputusan jika anda perlukan rawatan dan apakah rawatan yang terbaik untuk anda.

Mitos berkenaan Haid

                “Mitos pertama, makan ais menyebabkan darah haid membeku dan berketul-ketul! Salah! Cuba tengok ni.”

                “Bila kita makan dan minum, makanan dan minuman akan masuk ke dalam organ pencernaan, masuk perut, bukan masuk dalam rahim. Malah, semua yang kita makan atau minum, apapun suhunya sebelum tu, akan berubah menjadi suhu badan selepas masuk ke dalam badan. Itu yang diterangkan oleh para doktor. Jadi, darah haid berketul tu bukan sebab ais, tapi sebab lain. Tiada masalah nak makan atau minum ais.”

Para pelajar mengangguk-angguk.

“Bukti yang paling jelas, masa kencing, seharian minum ais, makan ais krim, air kencing tu sejuk tak? Ada sesiapa kat sini pernah kencing sejuk dan dingin?”

Satu dewan ketawa lagi.

“Baiklah, mitos kedua. Makan nenas menyebabkan rahim terhakis dan menjadi punca keluarnya darah istihadah. Salah juga. Sama juga, kita makan, masuk perut. Nanti keluar kot saluran dubur ni. Tiada kaitan dengan rahim dan salurannya.”

Saya menunjukkan saluran-saluran pada slaid. Saluran dubur di sana, sedangkan saluran faraj yang bersambung dengan rahim di situ.

Para pelajar ber’oh’ panjang.

                “Mitos ketiga, wajib hukumnya basuh darah sampai bersih sebelum membuang pad. Kalau tak, nanti jin makan darah tu. Betul ke? Jin makan darah..” Saya mengubah suara ala-ala suara hantu pada ayat terakhir ‘jin makan darah’.

Para pelajar ketawa terkekeh-kekeh.

“Salah! Mufti Wilayah ada ulas pasal ni dalam web rasmi beliau. Sebenarnya, tak wajib pun basuh ‘pad’. Cukup buang pada tempatnya. Contohnya kalau ada tong khas untuk buang ‘pad’, buang elok-elok dalam tu. Jangan buang merata-rata. Jangan buang dalam lubang jamban.”

“Sumbat lubang jamban tu nanti, ustazah.” Ada pelajar yang sudah berani bersuara.

“Betul. Buang elok-elok. Bungkus elok-elok guna kertas surat khabar ke. Kalau tong dah penuh, jangan letak macam tu saja atas tong. Islam amat menitik beratkan kebersihan. Kotor-kotor, syaitan memang suka.”

Para pelajar terangguk-angguk.

                “Mitos terakhir, jangan mandi ketika haid! Salah! Boleh saja nak mandi ketika haid. Tinggal mandi wajib tu selepas suci daripada haid. Mandi biasa tu, hari-hari pun boleh.”

 

Sudah sucikah?

                Slaid terakhir menerangkan cara untuk seorang wanita itu mengetahui bahawa dirinya sudah suci daripada haid.

“Ingat tau, jangan korek belah dalam. Prof. Imelda sendiri yang pesan pada ustazah. Cukup cek di bahagian luar. Kalau masih ada kuning-kuning, keruh-keruh, tu masih di kira haid. Bila dah tak ada apa-apa atau ada lendir putih, baru betul suci. Wajib mandi. Kalau lepas tu tiba-tiba ada warna kuning ke keruh ke, itu dah bukan haid dah. Jelas tak?”

“Jelas.”

Para pelajar menjawab beramai-ramai. Saya tersenyum puas.

 

Akan Datang

Setakat ini dulu yang mampu saya coretkan. Insya-Allah, perkongsian akan datang akan berkisar berkenaan perbezaan pandangan ulama’ berkenaan perkara-perkara yang dilarang ketika haid seperti masuk masjid, membaca al-Qur’an dan sebagainya. Mohon doa para pembaca sekalian. Semoga Allah mudahkan dan berkati perkongsian ini. Amin, amin ya Rabb.